Vloeibaar aardgas dat per schip uit Afrika of het Midden-Oosten wordt aangevoerd, moet een belangrijkere rol gaan spelen voor de scheepvaart in Rotterdam.
Nederland zie zijn eigen gasvoorraden gestaag slinken, maar die krimp wordt deels gecompenseerd door de aanvoer van buitenlands aardgas.
Zo heeft Rotterdam inmiddels een eigen terminal waar schepen die vloeibaar aardgas (LNG) transporteren, kunnen aanleggen. Dat vloeibare aardgas, oorspronkelijk als gas gewonnen in landen als Algerije en Qatar, kan als het in Nederland wordt ingevoerd getransformeerd worden tot brandstof voor onder meer schepen.
In de Rotterdamse Gate-terminal leggen vooralsnog vooral zeer grote LNG-transportschepen aan. Maar maandag komt er een nieuwe laadplaats beschikbaar voor kleinere LNG-schepen die vervolgens varen naar kleinere zee- en rivierhavens om de brandstof af te leveren, zo meldt De Telegraaf.
LNG-netwerk Rotterdam
Het idee is dat een fijnmaziger netwerk van LNG-schepen het mogelijk moet maken om een groeiende vloot van schepen die geschikt zijn voor LNG te bedienen. “Het is toch een kip-en-ei-verhaal. Als de infrastructuur er niet is, komen er ook geen schepen die op LNG gaan varen. Daarom moeten we wat op de markt voorop lopen”, zegt directeur Rolf Brouwer van de Rotterdamse Gate-terminal tegen de De Telegraaf.
Volgens Brouwer zijn er momenteel zo'n honderd schepen in de vaart met motoren die op LNG kunnen draaien en worden er nog eens honderd gebouwd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl